چرا انتخاب لامپ اهمیت زیادی دارد؟

شاید در گذشته خرید لامپ برای تامین روشنایی ساختمان ها زیاد مورد توجه خانواده ها قرار نمی‌گرفته است. امروزه اما موضوع تفاوت پیدا کرده و مسئله نورپردازی برای خانواده‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار شده است. نورپردازی اگر به صورت استاندارد انجام شود و لوازم مناسب در آن به کار رفته باشد، مزایای زیادی برای ساختمان شما خواهد داشت.

مثلاً زیبایی یکی از بزرگترین مزایای نورپردازی جذاب است. همچنین اگر از لامپ‌های استاندارد برای ساختمان خودتان استفاده کنید، هم هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد و هم زندگی دلنشین‌تری خواهید داشت. در ادامه قصد داریم نکاتی را با هم بررسی کنیم که به شما کمک می‌کنند بهترین نورپردازی را برای فضای ساختمان خودتان داشته باشید.

اولین گام در خرید لامپ برای تامین روشنایی؛ CFL، هالوژن یا LED؟

اولین گام در خرید لامپ برای تامین روشنایی؛ CFL، هالوژن یا LED؟

اولین گام در خرید لامپ برای تامین روشنایی؛ CFL، هالوژن یا LED؟

طبیعتاً اولین گام برای خرید و انتخاب لامپ جهت تامین روشنایی ساختمان، شما باید مشخص کنید که کدام یک از انواع لامپ‌های CFL، هالوژن یا LED برای شما مناسبتر است. برای اینکه انتخاب بهتری در این زمینه داشته باشید به طور مختصر با هر کدام از این لوازم روشنایی آشنا می‌شویم:

  • CFL: اولین ویژگی مهم CFLها قیمت مناسب آن‌ها است. این وسایل نورپردازی در طیف وسیعی از اندازه‌ها در بازار موجود هستند. آنها چهار برابر کارآمدتر از لامپ‌های رشته‌ای هستند و از لحاظ صرفه جویی هم شرایط مناسبی دارند. اما مهمترین نکته منفی در مورد آنها کیفیت نوری است که منتشر می‌کنند.
  • هالوژن: نور لامپ هالوژن از نظر رنگ و کیفیت شبیه به لامپ رشته‌ای است زیرا هر دو از رشته تنگستن استفاده می‌کنند. تفاوت کمی بین این دو در میزان مصرف انرژی وجود دارد، اما هالوژن‌ها به طور قابل توجهی گرانتر از دیگر ابزار روشنایی هستند. دیگر ویژگی منفی آن‌ها گرمای زیادی است که از خود ساطع می‌کنند.
  • LED: ویژگی مهم لامپ‌های ال ای دی مصرف انرژی کمتر آنها در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای سنتی است. ال‌ای‌دی‌ها، اگرچه گران‌تر به نظر می‌رسند، اما می‌توانند تا 25 سال عمر کنند. البته اگر بخواهیم به صورت دراز مدت آنها را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که هزینه کمتری برای ما خواهند داشت.

روشنایی و رنگ چقدر مهم هستند؟

روشنایی و رنگ چقدر مهم هستند؟

روشنایی و رنگ چقدر مهم هستند؟

از جمله موارد مهمی در تامین روشنایی و خرید لامپ باید به آنها توجه شود، شدت روشنایی و رنگ است. ابتدا به سراغ روشنایی می‌رویم. در گذشته، زمانی که تقریباً همه مردم خانه‌های خود را با لامپ‌های رشته‌ای پر می‌کردند، روشنایی با وات اندازه‌گیری می‌شد که در واقع معیاری از قدرت است. از زمان معرفی لامپ‌های کم مصرف، خروجی نور بر حسب لومن اندازه گیری می‌شود.

هر چه لومن‌ها بیشتر باشند، نور روشن تر است. به عنوان مثال حدود 400 لومن برای یک چراغ رومیزی با اندازه تخت مناسب است، در حالی که ممکن است در مجموع بین 1500 تا 3000 لومن برای یک اتاق نشیمن با اندازه خوب بخواهید.

اما پس از شدت روشنایی باید به سراغ رنگ نور برویم. رنگ نور در مقیاس کلوین اندازه گیری می‌شود که در واقع واحد اندازه گیری دما است. اعدادی که در کنار بسته بندی لامپ می‌بینید نشان دهنده رنگ نوری است که لامپ ساطع می‌کند. بسیاری از مردم به نور زرد گرمی که توسط لامپ‌های قدیمی منتشر می‌شد، عادت کرده‌اند که 2700 کلوین است. رنگ نور می‌تواند همه چیز را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین مهم است که رنگ نوری را که علاقه دارید پیدا کنید.

بهترین طراحی را پیدا کنید!

نوع طراحی لامپ نیز در تامین روشنایی تاثیر زیادی دارد. هر کدام از طراحی‌ها در نورپردازی ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. بعضی از مهمترین آنها را با هم بررسی می‌کنیم:

بهترین طراحی را پیدا کنید!

بهترین طراحی را پیدا کنید!

  • شمع: طراحی شمع یکی از معروف ترین طراحی‌های چراغ‌های روشنایی است. لامپ‌هایی که به این شکل ساخته شده‌اند معمولاً به عنوان یک لامپ زینتی شناخته می‌شوند. بهتر است آنها را برای لوسترها، یراق آلات دیواری و وسایل اکسپوز استفاده کنید.
  • استاندارد: طراحی استاندارد از لحاظ ظاهری شبیه گلابی است. اکثر لامپ هایی که در ساختمان ها مشاهده می کنید از این نوع چراغ روشنایی هستند. این مدل ابزار نورپردازی برای روشنایی عمومی ساختمان ایده آل می‌باشند.
  • توپ گلف: شکل کروی اینگونه لامپ‌ها سبب شده تا طراحی آن‌ها را توپ گلف به نامند. این مدل لامپ‌ها نیز در دسته بندی چراغ‌های زینتی قرار می‌گیرند. این ابزار روشنایی برای استفاده در فضاهای تنگ با توجه به اندازه فضایی که دارند ایده آل هستند.
  • GU10/PAR16: در این طراحی لامپ های بازتابنده آلومینیومی سهمی شکل از یک سطح بازتابنده برای تمرکز نور استفاده می‌کنند. اگر تمایل دارید نورپردازی جذابی در فضای باز داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم حتما از این چراغ‌های روشنایی استفاده کنید. البته این لامپ‌ها برای استفاده در حمام و آشپزخانه هم گزینه خوبی محسوب می‌شوند.
  • کپسول: طراحی کپسولی بیشتر در تجهیزات پزشکی، صحنه و استودیو کاربرد دارد. البته این چراغ‌ها به عنوان ابزار تزئینات هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالت کلی کپسول‌ها زمانی ایده آل هستند که روشنایی بالا در یک فضای تنگ مورد نیاز باشد.

جمع‌بندی کدام لامپ برای تامین روشنایی ساختمان من مناسب است؟

دغدغه انتخاب لامپ با کیفیت و مناسب جهت تامین روشنایی ساختمان، دغدغه به جا و درستی است. در حال حاضر نورپردازی اهمیت زیادی در زیبایی، جذابیت و مصرف انرژی یک ساختمان دارد. برای اینکه بهترین لامپ را جهت تامین روشنایی ساختمان انتخاب کنید باید به عوامل مختلفی توجه داشته باشید.

اولین چیزی که باید بررسی کنید نوع لامپ است. شدت روشنایی، رنگ و طراحی لامپ از دیگر ویژگی‌هایی می‌باشند که در خرید این محصول باید مورد توجه شما قرار بگیرند. اگر تمامی این فاکتورها را در هنگام خرید به صورت دقیق بررسی کنید، و بهترین انتخاب را بر اساس شرایط ساختمان خودتان داشته باشید، در آینده از نورپردازی که انجام می‌دهید لذت خواهید برد. برای تامین روشنایی ساختمان‌تان محصولات روشنایی ما را مشاهده کنید.

خلاصه کدام لامپ برای تامین روشنایی ساختمان من مناسب است؟

انتخاب لامپ برای تامین روشنایی منزل موضوع بسیار مهمی محسوب می‌شود که در این مطلب در مورد آن صحبت کردیم.